Nu presenterar Volkswagen en åtgärd för kunder berörda av dieselproblematiken

Tekniska åtgärder för berörda dieselmotorer har presenterats till den tyska godkännandemyndigheten KBA

  • Nästa steg för att lösa kväveoxidfrågan i Europa
  • Mindre åtgärder i hårdvaran krävs för 1,6 TDI-motorer
  • För 2,0 TDI-motorer krävs endast en programuppdatering
  • Mål: ingen påverkan på bränsleförbrukningen eller prestanda

Volkswagen-koncernen tar nu ytterligare ett steg i lösningen av dieselfrågan. Företaget har till den tyska godkännandemyndigheten KBA (Kraftfahrtbundesamt) presenterat de tekniska åtgärderna för berörda motorer ur motorfamiljen EA 189 med en cylindervolym på 1,6 och 2,0 liter. Efter en intensiv granskning har dessa åtgärder godkänts av KBA. Detta innebär att korrigeringsåtgärder har fastställts för de flesta av de bilar som berörs i frågan. Efter genomförandet av åtgärderna kommer bilarna att uppfylla gällande utsläppsnormer.

Den slutliga tekniska lösningen för 1,2-liters dieselmotorer kommer att presenteras för KBA i slutet av november och beräknas omfatta en programuppdatering.

Tack vare framsteg inom motorutvecklingen och förbättrade möjligheter till simulering av komplexa strömningsförhållanden hos motorernas insugningssystem, i kombination med optimering av mjukvaran, har det varit möjligt att framställa en relativt enkel och kundvänlig åtgärd.

  • En så kallad “flödeslikriktare” kommer monteras före luftmassemätaren på 1,6 liters EA 189-motorn. Det handlar om ett galler som minskar turbDB2015AU01443_smallulensen i luftflödet före luftmassemätaren och på detta sätt förbättrar mätnoggrannheten. Luftmassemätaren mäter luftvolymen som sugs in i motorn, vilket är en mycket viktig parameter för att optimera förbränningsprocessen. Utöver detta kommer en mjukvaruuppdatering att göras på dessa motorer. Den beräknade tiden för att genomföra åtgärden på varje bil är mindre än en timme.
  • 2,0-litersmotorerna kommer att få en programuppdatering. Arbetstiden för denna åtgärd blir cirka en halvtimme.

Målet för de tekniska åtgärderna är fortfarande att uppnå utsläppskraven i varje enskilt fall utan några negativa effekter på motoreffekt, förbrukning eller prestanda. Men eftersom alla modellvarianter först måste mätas, kan uppnåendet av dessa mål ännu inte slutgiltigt bekräftas.

Baserat på de tekniska åtgärder som nu godkänts av KBA utvecklas nu servicekoncept för de berörda marknaderna inom EU28. Målet är att genomföra den tekniska uppdateringen av bilarna från och med januari 2016. Enligt nuvarande bedömning kommer åtgärderna i samband med återkallelsen för alla motorvarianter att sträcka sig över hela kalenderåret 2016.

Volkswagen kommer se till att den tid som behövs för att genomföra de tekniska åtgärderna är så kort som möjligt för alla kunder. Volkswagen kommer att kontakta alla kunder och ta hänsyn till den enskilde kundens behov under genomförandet av dessa åtgärder för att undvika eventuella nackdelar för kunden. Exempelvis kommer Volkswagen Personbilar i Sverige att erbjuda ersättningsbil för de kunder som har behov av det.

Sedan början av oktober har alla Volkswagen-kunder själva kunnat kontrollera om deras fordon påverkas av dieselfrågan. På www.volkswagen.se/info kan varje kund ange sitt chassinummer för att få besked om bilen är berörd. Volkswagen Group Sverige har också informerat alla berörda kunder individuellt via brev samt upprättat en särskild informationssida www.vwdieselinfo.se.

Med dessa åtgärder finns nu de tekniska lösningarna tillgängliga för de flesta av koncernens modeller med EA 189-motorer som berörs i Europa. I slutet av den
na månad kommer även åtgärder att presenteras för 3-cylindriga 1,2-liters dieselmotorer.

Baserat på varumärket Volkswagens åtgärdsprogram planerar även koncernens övriga varumärken − Audi, SEAT, Skoda och Volkswagen Transportbilar − motsvarande åtgärder för berörda fordon.

Utöver detta avstår Volkswagen AG, fram till den 31 december 2016, uttryckligen från sin eventuella rätt att göra gällande preskriptionsinvändning mot garantianspråk till följd av mjukvara som installerats i fordon med motortypen EA 189, förutsatt att rätten att göra sådana garantianspråk gällande inte redan har preskriberats. Det kommer därför inte innebära någon nackdel för Volkswagens kunder att invänta åtgärderna.

Volkswagen vill understryka att alla berörda bilar är tekniskt säkra och kan därför köras på allmän väg utan någon begränsning.

Informationen i denna pressrelease gäller inte produkter och tjänster från Volkswagen Group of America och Volkswagen Canada.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.

*************************

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se