Alla berörda bilar kommer att åtgärdas och kunder hållas skadefria

Det har i media förekommit rapportering om kompensationen till de kunder vars dieselbilar berörs av kväveoxidfrågan. För att undvika missförstånd vill Volkswagen understryka att alla berörda kunder i Europa självklart kommer att hållas skadelösa.

Som tidigare har kommunicerats beklagar och tar Volkswagen ansvar för den uppkomna situationen. Vi har under hösten arbetat intensivt med att utveckla tekniska lösningar som säkerställer att bilarna efter uppdatering uppfyller alla krav samtidigt som bilens prestanda och förbrukning inte påverkas. Lösningarna är nu framtagna och vi har presenterat en plan för hur berörda bilar ska åtgärdas. Lösningar och plan har godkänts av ansvariga myndigheter i EU. Vi är nu redo att inom kort påbörja åtgärda berörda bilar. Här i Sverige kommer det att ske i märkesverkstäder över hela landet.

Detta har varit en avancerad teknisk utmaning, men vi har hittat åtgärder som ska gå smidigt för kunden. Åtgärden tar mellan en halvtimme och lite mindre än en timme beroende på modell. Det går utmärkt att genomföra åtgärden i samband med ordinarie underhållningservice eller annat besök på våra verkstäder.

Åtgärden kommer självklart att vara kostnadsfri. Ifall kunden behöver det hjälper Volkswagen Group Sverige och återförsäljaren till med lånebil eller ersättning för resa till/från verkstaden. Fram till åtgärden är de berörda bilarna lika säkra som tidigare och kan användas som vanligt.

Ingenting tyder på att begagnatpriserna har påverkats – varken för dieselbilar generellt eller berörda bilar från Volkswagen. För mer om begagnatpriserna se här.

Omedelbart efter att det i oktober hade identifierats vilka bilmodeller som omfattades kontaktade Volkswagen Group Sverige berörda kunder. Vi har sedan dess haft en fortlöpande dialog med alla intresserade. Det har vi även med Transportstyrelsen, som är ansvarig myndighet i Sverige.

I USA är lagstiftningen en annan. Detta har gjort det svårare att komma fram till ett liknande åtgärdsprogram. Därför hanteras berörda kunder i USA på ett annat sätt.

Under 2016 fortsätter vi den resa vi nu har inlett på väg mot ett nytt Volkswagen Group. Vi kommer att ta med oss våra lärdomar från hösten. Vi kommer med rätta att vara ett av världens mest granskade företag. Vi ska göra vårt yttersta för att ge våra kunder suverän service samtidigt som vi ska fortsätta erbjuda ledande produkter som för utvecklingen framåt.