Volkswagen-koncernen förbereder för framtidens mobilitet

I slutet av september öppnades dörrarna till bilmässan Mondial de l’Automobile i Paris. Bilmässan är en av de största i världen och erbjuder goda möjligheter för biltillverkare att visa upp ny teknik. Volkswagen, som genomgått stora förändringar under det senaste året, var tydliga med sitt nya fokus. På mässan visas elbilen Volkswagen I.D. med räckvidd på 60 mil.

bilmassan-i-paris

Volkswagen-koncernens nya strategi ”TOGETHER – Strategy 2025” fokuserar på e-mobilitet, digitalisering och mobilitetstjänster. Strategin genomsyrar Volkswagens närvaro på bilmässan i Paris. Matthias Müller, VD för Volkswagen-koncernen, underströk satsningen på mobilitetstjänster:

–       Mycket har förändrats inom Volkswagen under de senaste 12 månaderna. Det momentum som vi nu byggt upp vill vi ta vara på. Vi har därför skapat ett nytt affärsområde inom nya mobilitetstjänster som blir koncernens 13:e varumärke. Detta understryker hur viktig vi anser att denna utveckling faktiskt är.

Det nya affärsområdet kommer att arbeta som en självständig enhet. Utöver samåkningstjänster, i samarbete med partnern Gett, ska enheten arbeta med att ta fram erbjudanden för samåkning och mobilitet i stadsmiljö. År 2025 ska det nya varumärket rankas bland de ledande leverantörerna av mobila tjänster i städer och det ska bli den marknadsledande aktören i Europa. Den officiella lanseringen och tillkännagivandet av det nya varumärkets namn är planerat till november.

Volkswagen-koncernen meddelade också att man kommer att lansera mer än 30 nya elbilsmodeller till år 2025. På mässan visas den eldrivna konceptbilen I.D., med en räckvidd på upp till 600 kilometer, som ger en försmak av den stora satsningen på elbilar.

i-d-bilmassan

 

Volkswagen Showcar I.D. är den första bilen som är baserad på koncernens helt nya elbilplattform.

Se film om nya I.D.

 

 

Porsche visar dessutom upp Panamera E-Hybrid i Paris, den första av 17 nya plug-in hybrider som koncernen kommer att lansera under de närmaste två åren.

–       Genombrottet för e-mobilitet kan inte uppnås utan betydande framsteg inom batterier och infrastruktur. Därför arbetar vi hårt med ett projekt som leds av Porsche med att ta fram en snabbladdningslösning, sa Matthias Müller.

I en kommentar om dieselfrågan sa Matthias Müller:

–       Dieselfrågan är och förblir en tydlig vändpunkt, en central händelse i vår historia. Vi arbetar med alla tillgängliga resurser för att gå till botten i detta ärende och arbetar igenom alla frågor. Vi har gjort stora framsteg i detta avseende under de senaste månaderna. Men att fokusera framåt på en hållbar framtid för Volkswagen är minst lika viktigt.