FAQ

Här hittar du svar på viktiga frågor rörande den senaste tidens utveckling inom Volkswagen-koncernen. Sidan uppdateras löpande.

Hur vet jag om min dieselbil berörs av mjukvaran som optimerar kväveoxidutsläpp?

Alla berörda kunder ska ha kontaktats via brev.

Om du vill kontrollera kan du göra det här.

Det går också bra att kontakta våra återförsäljare.

Uppdatering: Volkswagen-koncernen har fått samtliga tekniska åtgärder för alla berörda fordon godkända av den tyska transportmyndigheten (KBA). Så fort du kan lämna in din bil på service skickas ett brev till alla ägare av den berörda bilmodellen, och därefter kan tid för serviceåtgärden bokas in.

När kommer åtgärdskampanjen börja för min bilmodell?

Åtgärdskampanjen är i full gång. Volkswagen-koncernen har fått samtliga tekniska åtgärder för alla berörda fordon godkända av den tyska transportmyndigheten (KBA). Så fort du kan lämna in din bil på service skickas ett brev till alla ägare av den berörda bilmodellen, och därefter kan tid för serviceåtgärden bokas in. Åtgärdsprocessen beräknas pågå fram till hösten 2017.

Vilka åtgärder kommer att utföras?

Här kan du se flera filmer som beskriver åtgärden som kommer implementeras. Där finns även filmer som förklarar vidare kring hur åtgärderna kommer gå till.

VW kommer att utföra mjuk- och hårdvaruuppdateringar på de påverkade motorerna. Exakt vilken uppdatering som är aktuell beror på motor.

  • Åtgärden för 1,2 och 2,0-litersmotorerna beräknas ta mindre än en halvtimme. För dessa motorer kommer enbart en mjukvaruuppdatering göras.
  • Åtgärden på 1,6-litersmotorerna beräknas ta mindre än 45 minuter. För dessa motorer kommer en så kallad “flödeslikriktare” att monteras. Det är ett galler som minskar turbulensen i luftflödet före luftmassemätaren. Det förbättrar mätnoggrannheten. Luftmassemätaren mäter luftvolymen som sugs in i motorn, vilket är en viktig parameter för att optimera förbränningsprocessen. Utöver detta kommer en mjukvaruuppdatering att göras.

Efter genomförandet av åtgärderna kommer bilarna att uppfylla gällande utsläppskrav.

Kommer fordonets egenskaper att förändras?

Nej, målet med den tekniska åtgärden är att säkerställa att bilarna uppfyller EUs miljökrav utan att prestanda, förbrukning eller andra egenskaper påverkas. Den tyska transportmyndigheten (KBA) har genom egna tester konstaterat att åtgärderna uppfyller detta.

Fler oberoende tester:
  • ADAC, Tysklands och Europas största bilägarorganisation
  • Autozeitung, German biweekly automobile enthusiast magazine
  • ADAC, ÖAMTC, TCS, Tyska ADAC i samarbete med Österrikisk och Schweizisk bilägarorganisation

Vad händer om något uppkommer efter uppdateringen och fordonet måste in på service?

Ingen bil ska ta skada av åtgärdsarbetet. Den tyska transportmyndigheten (KBA) har genom egna tester konstaterat att den tekniska åtgärden inte påverkar prestanda, förbrukning eller andra egenskaper. Skulle något uppkomma analyserar vi självklart det underliggande problemet i varje enskilt fall.

 

Har ni fått någon feedback från återförsäljare? Har verkstäder kunnat hantera återkallelsen? Vilka problem har de upplevt hittills?

Återkopplingen från återförsäljare och kunder har varit positiv. Återförsäljarna är väl förberedda för att genomföra de åtgärder som behövs.

En undersökning av 7 500 berörda kunder visar att de flesta är mycket nöjda med åtgärdsprocessen. I undersökningen har vi fått betyget 1,6 på en skala där 1 är den högsta och 6 den lägsta kundnöjdheten.

Hur lång tid tar det att åtgärda bilen?

Den beräknade tiden för att genomföra åtgärden på bilar med 1,6 liters EA 189-motorer är cirka 45 minuter. För bilar med 1,2 och 2,0-liters EA 189-motorer är den beräknande tiden mindre än en halvtimme.

Har jag rätt till ekonomisk kompensation?

Vårt mål är att hålla kunderna skadeslösa. I Sverige och Europa uppnås det genom att vi åtgärdar bilarna på ett smidigt sätt så att de uppfyller kraven utan att bränsleförbrukning och prestanda påverkas. Åtgärden genomförs smidigt för kunden, till exempel i samband med ordinarie service. Vid behov kan kunden få en lånebil. I Nordamerika planerar Volkswagen-koncernen istället en ekonomisk kompensation, eftersom den tekniska åtgärden på bilarna blir mer omfattande.

Varför ger Volkswagen ersättning till kunder i USA, men inte i Sverige?

I Europa åtgärdas berörda bilar på ett sätt så att de uppfyller kraven utan att bränsleförbrukning, prestanda eller ljudnivåer påverkas. Detta åtgärdas på ett smidigt sätt genom ett kort verkstadsbesök där kunden erbjuds lånebil om så behövs. Därmed hålls de svenska kunderna skadeslösa.

I USA och Kanada är läget annorlunda. Utsläppskraven för kväveoxid är flera gånger hårdare än motsvarande utsläppskrav i Europa. Ingreppen på bilarna kommer därför att bli mer omfattande än i Europa och bilarnas egenskaper kan förändras. Kunderna i Nordamerika kompenseras därför på ett annat sätt i Nordamerika jämfört med Europa.

Måste jag ta den berörda bilen till en verkstad på en gång?

Nej, alla berörda bilar kan användas som vanligt i väntan på att åtgärden genomförs.

När du fått ett brev från oss om att åtgärden kan genomföras för just din modell kan du i lugn och ro planera in och boka ett verkstadsbesök. För att underlätta kan åtgärden genomföras i samband med en ordinarie service eller ett hjulskifte.

Går det fortfarande att köra den berörda bilen?

Ja, alla berörda bilar är lika säkra som tidigare och du kan fortsätta använda din bil som vanligt.

Kommer åtgärden på den berörda bilen att kosta mig något?

Nej, åtgärden är kostnadsfri. Volkswagen Personbilar i Sverige kommer också att erbjuda ersättningsbil för de kunder som behöver det.

Kan jag överlåta min berörda bil?

Ja, berörda bilar kan säljas.

Hur kommer man i framtiden att kunna identifiera om ett fordon har åtgärdats?

Ett märke kommer att sättas vid förvaringsutrymmet för reservdäcket. Märket bekräftar att åtgärderna har genomförts. Informationen kommer att arkiveras i den elektroniska fordonshistoriken och registreras manuellt i serviceprotokollet.

Hur säkerställer Volkswagen att detta inte händer igen?

Flera chefer har bytts ut och även en ny organisationsstruktur har tagits fram med färre chefer som rapporterar direkt till koncernchefen, vilket innebär ett mer decentraliserat beslutsfattande. Mer detaljer här.

I samband med bilmässan i Geneve intervjuades Volkswagens försäljnings- och marknadsdirektör Jürgen Stackmann av Sveriges Radio. I intervjun berättar han om vad Volkswagen gör för att gå till botten med det som hänt, men också om hur höstens händelser bidragit till en större satsning på elbilar. Hör hela intervjun här.

Volkswagen-koncernen kommer i framtiden att låta bilarnas utsläppsvärden kontrolleras och certifieras av externa och oberoende inspektörer. Företagets fordon kommer också att testas slumpmässigt under verkliga körförhållanden. Detta är budskapet i ett tal som Volkswagen AG:s koncernchef Matthias Müller har hållit i Bryssel. Läs mer här.

Volkswagens egen undersökning av orsakerna till dieselskandalen pågår fortfarande och kommer att presenteras senare. Information om resultaten kommer att finnas på denna hemsida.