Detta har hänt

Här sammanfattar vi vad som hänt i frågan hittills. Sidan uppdateras löpande.

Klicka på bilden för att förstora.

2017

  • 28 februari: Volkswagen-koncernen har hittills åtgärdat cirka 3,4 miljoner dieselfordon. Av dessa utgörs 65 891 av svenska fordon.
  • Januari 2017: Europas största bilägarorganisation ADAC har gjort oberoende tester på de Volkswagenmotorer som berördes av dieselfrågan och funnit att utsläppsnivåerna har minskat betydligt, medan bränsleförbrukning och prestanda inte har påverkats i någon märkbar omfattning. Läs mer

2016

  • 21 december: Alla nödvändiga myndighetsgodkännanden från den tyska transportmyndigheten (KBA) har nu utfärdats för serviceåtgärden för dieselfordon med motortyp EA189.
  • 15 augusti: Den tekniska lösningen för 1.2 liters EA 189 TDI-motorn godkänns av KBA.
  • 9 juni: KBA godkänner teknisk lösning för ytterligare cirka 1,1 miljoner fordon, och åtgärdsarbetet med Tiguan- och Caddy-modellerna påbörjas. Cirka 11 535 stycken av bilarna som berörs av KBA:s nya godkännande finns i Sverige.
  • 3 juni: KBA ger klartecken om att inleda åtgärdsarbetet på Passat, CC och Eos med 2,0 liters TDI EA 189-motorer.
  • 28 april: Den tyska transportmyndigheten KBA godkänner den tekniska åtgärden för den första Golf-modellen, Golf TDI BlueMotion Technology (BMT) med 2-litersmotor,
  • 21 april: Volkswagen AG och det amerikanska justitiedepartementet, miljöskyddsmyndigheten EPA och Kaliforniens luftvårdsmyndighet, med stöd från Federal Trade Commission (FTC), blir överens om en principöverenskommelse gällande ersättningen till de kunder som drabbats av dieselfrågan i USA.
  • 7 april: KBA gav klartecken getts om att inleda åtgärdsarbetet på Audi-modellerna A4, A5 och Q5 samt för Seat Exeo, samtliga med 2,0-liters EA 189-motorer.
  • 3 februari 2016: Efter omfattande undersökningar bekräftade den tyska transportmyndigheten KBA att den tekniska åtgärden på Volkswagen Amarok – den modell som är först ut att åtgärdas – inte påverkar bränsleförbrukning, prestanda, koldioxidutsläpp och ljudnivå hos berörda fordon.

2015

  • 16 december: Efter en intensiv granskning godkände KBA helt alla åtgärder för berörda motorer ur motorfamiljen EA 189 – alltså med en cylindervolym på 1,2, 1,6 och 2,0 liter.
  • 25 november: Den tekniska lösningen för motorer från motorfamiljen EA189 med en cylindervolym på 1,6 och 2,0 liter godkändes av den tyska transportmyndigheten KBA. Volkswagen utvecklar ett servicekoncept för att åtgärdsprogrammet ska ske så smidigt som möjligt för alla kunder.
  • 3 november: Interna utredningar inom Volkswagen indikerade att det kunde ha förekommit oriktigheter gällande CO2-nivåer i vissa bilar. Efter ytterligare omfattande interna undersökningar och mätningar stod det den 9 december dock klart att ingen olaglig förändring gällande uppgivna bränsleförbruknings- och CO2-siffror kunde påvisas i Volkswagens bilar. Enbart ett litet antal modellversioner av nya bilar kommer att få en smärre uppdatering av angivna siffror för CO2-utsläpp.
  • 2 november: United States Environmental Protection Agency (EPA) informerade Volkswagen att bilar med V6 TDI-motorer har haft en mjukvara som inte varit tillfredsställande beskriven i godkännandeprocessen. Volkswagen AG underströk i ett pressmeddelande att ingen mjukvara med syfte att förändra avgasvärdena på ett förbjudet sätt har funnits installerad i 3,0 liters V6-dieselmotorerna.
  • 15 oktober: Den tyska transportmyndigheten KBA fattade beslut om återkallning av berörda EA 189 dieselbilar. Den tyska myndighetens beslut gällde berörda bilar i alla länder i EU, alltså även Sverige.
  • 14 oktober: Volkswagen gick vidare med strategiska framtidsbeslut. Bland annat nämndes att nya Volkswagen Phaeton kommer att bli en elbil.
  • Under oktober månads första dagar: Brev skickades ut till ägarna av de nästan 225 000 berörda bilägarna i Sverige.
  • 1 oktober: Volkswagen Sverige lanserade en applikation på sin hemsida där kunder kan kontrollera om deras bil är berörs av frågan genom att skriva in sitt registreringsnummer.
  • 30 september: Hela listan på berörda bilmodeller i Sverige fastställdes och kommunicerades.
  • 25 september: Matthias Müller utsågs till ny VD för Volkswagenkoncernen.
  • 24 september: Information om åtgärdsplan och antalet berörda bilar i Sverige presenterades.
  • 23 september: Nio punkter publicerades på Volkswagenkoncernens hemsida med all då tillgänglig information för kunder och återförsäljare.Martin Winterkorn avgick som VD för Volkswagenkoncernen.
  • 22 september 2015: Volkswagenkoncernen meddelade att vissa dieselmotorer innehöll en mjukvara som i testmiljö optimerar utsläppsvärdena för kväveoxider (NOx).